Kan het reguliere onderwijs leren van het speciaal onderwijs?

  • Een duidelijke, stap voor stap instructie, uitgeprint aan de leerlingen mee geven. Zodat ze heel duidelijk kunnen zien wat er moet gebeuren. Welk materiaal heb ik nodig? Bij welke stap ben ik nu? En wat is de volgende stap.

  • Het vak persoonlijker aanpakken, zoals op deze school bij het vak handvaardigheid wordt gedaan, is wel iets wat door het reguliere VO opgepakt zou kunnen worden. Eén van de docenten uit het reguliere VO die ik geobserveerd heb gaf ook aan dit te doen. Eén van haar leerlingen heeft bijvoorbeeld veel opdrachten digitaal mogen doen in verband met zijn DCD. De essentie van de opdracht bleef overeind, het materiaal en de techniek werd wel veranderd. Deze leerling werd hierdoor toch creatief uitgedaagd.
    Het kijken naar de leerling en zijn onderwijsbehoefte is denk ik het belangrijkste dat er is. Als het vak voor leerlingen echt een enorme uitdaging blijkt te zijn en ondanks aanpassingen niet mee kan komen, zou een docent ook eens kunnen kijken of een kant en klaar pakket met een duidelijk stappenplan er toch voor zou kunnen zorgen dat de leerling met zijn handen bezig is en zich op deze manier motorisch ontwikkeld.


Ik wil graag een voorbeeld geven waar autisme expert Jan Odolphi mee kwam. Een leerling in groep 3 leek niet te kunnen lezen. Tot ze erachter kwamen dat hij wel informatieve boekjes zoals gebruiksaanwijzingen kon lezen. Er zat te weinig context voor deze jongen achter de “Aap, Noot, Mies” woordjes en boekjes. In de korte (fantasie) verhaaltjes kon hij zich niet verplaatsen (TOM) en hadden voor hem geen samenhang (CC). Hij heeft uiteindelijke goed leren lezen aan de hand van gebruiksaanwijzingen en informatieve boekjes. Als een leerling niet verder komt met de reguliere methodes of opdrachten, probeer dan eens samen te achterhalen wat wel zou kunnen werken. 

Echter denk ik ook dat de school voor leerlingen met ASS er net iets te ver in gaat. Er zijn ook echt heel veel leerlingen met ASS die super creatief zijn en door de manier waarop er nu op deze school mee wordt omgegaan denk ik dat ze de leerlingen te kort doen. Er is een balans nodig tussen een duidelijke opdracht en ruimte voor creatieve ontwikkeling.