Analyse lokalen

Analyse lokalen en koppeling theorie

BV lokalen zijn vaak “rommelige” lokalen. Het zou ook gezellig kunstzinnig genoemd kunnen worden. Er zijn heel veel verschillende voorwerpen te zien waarvan de samenhang soms lastig te herkennen is. ZIe foto’s onderaan dit hoofdstuk.

Vanuit de CC bekeken bevat een BV lokaal heel veel informatie (prikkels) en kan het veel energie kosten om alle losse stukjes tot één geheel te vormen. Hierdoor zou het lastiger kunnen zijn voor leerlingen om de weg in het lokaal te vinden. Ook zou het kunnen dat een leerling eerder overprikkelt raakt. 

Uit de interviews kwam naar voren dat de meeste leerlingen hebben geleerd om zich voor de prikkels af te sluiten en zichzelf hebben geleerd dat deze bij dit lokaal horen. Dit is wel iets wat ze vaak actief doen en dus energie kost.
Eén leerling gaf aan wel moeite te hebben met het vinden van de weg in het lokaal en het ook lastig vond wat nu de ruimtes waren waar de leerlingen mochten komen en wat niet. Andere gaven aan deze ondertussen alles wel konden vinden in het lokaal en dat ze niet meer zo goed wisten hoe dat in het begin ging. De weg vinden kan voor leerlingen met ASS lastig zijn, dit heeft te maken met de CC, het koppelen van gegevens en het vormen van een geheel, en met de EF, het zelfstandig planmatig uitvoeren van opvolgende stappen.

In hoofdstuk ‘Alle onderwijsbehoeften samengevat’ zijn de onderwijsbehoeften te vinden die hierbij horen en in hoofdstuk  ‘De weg vinden in het BV lokaal’ worden les ideeën gegeven om het lokaal te leren kennen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb